Oprustning af indsatsen i Holstebro, Lemvig og Thisted
Det er med stor glæde at vi kan informere om, at vi nu har ansat en ny Projektchef med særligt fokus på Holstebro, Lemvig og Thisted kommune. Valget er faldet på Karin Juul Jensen, som har en Cand. Negot. i marketing og kulturforståelse
Hun har blandt andet erfaring med turismeudviklingsprojekter i Holstebro og Lemvig kommune samt fra anden form for kommunalt arbejde. Karin er 46 år gammel og bor på Thyholm med familien. Sammen med resten af projektafdelingen på filialkontoret i Lemvig skal Karin være med til at sikre at vi kommer flyvende fra start når det igen begynder at lysne op for dansk turisme.
Foto:Nordvestkysten
Karin udtaler i den forbindelse:
Jeg glæder mig til at komme i gang med samarbejdet med de dygtige kollegaer og at komme rundt til de mange spændende og engagerede aktører i erhvervet. Vi vil lytte til behovene blandt aktørerne, og sammen får vi sat gang i hjulene igen på den anden side af krisen. Vi sætter fokus på udvikling, kommunikation og samarbejde på tværs af kommunegrænser.
Vi glæder os selvsagt til at kunne byde Karin officielt velkommen i næste uge og ser frem til et godt samarbejde om den videre turismeudvikling i området.
Turistorganisation:
Drop krav om medfinansiering og sikre flere midler til national markedsføring!
Turismeerhvervet er ikke alene om at opleve krisen på tæt hold. Rigtig mange mennesker er ramt på deres erhverv eller deres arbejdssituation, og de seneste dage har regeringen igen og igen forhandlet sig frem til aftaler, der skal holde hånden under de hårdest ramte. Hjælpen lander også hos dem, der arbejder med turisme. Et erhverv der hver år genererer en omsætning på 128 mia. kr. og beskæftigelse i form af 161.000 arbejdspladser fordelt bl.a. på en meget lang række små- og mellemstore aktører, der hver for sig skaber arbejdspladser og sikrer liv i vandkantsdanmark.
Men arbejdet med at sikre eksistens og liv stopper ikke, mens Danmark er på pause. Det er nu, vi kløver det brænde, der skal holde os varme på den anden side, og her er der politiske og økonomiske muskler, der kan aktiveres – uden at skulle til lommerne.
Hos både Erhvervsfremmebestyrelsen og VisitDenmark er der allerede afsatte puljer, som normalt er øremærket til udvikling og international markedsføring og betinget af medfinansiering fra erhvervet.
Men det er ikke realistisk, at turismeerhvervet kan finde den medfinansiering i indeværende år. Og det er ikke nok at markedsføre vores smukke land uden for landets grænser.
Derfor arbejder vi i disse dage benhårdt for at få en dispensation for medfinansieringskravet og flere midler til national markedsføring i 2020. Bag kulissen bliver der skubbet på med stor hjælp fra det lokalt politiske bagland og i den offentlige debat har vi indtil videre haft mulighed for italesættelse af vores ønsker på P4 Nord, ligesom Børsen har lovet os spalteplads i næste uge. Vi holder jer selvfølgelig løbende orienteret om udviklingen.
Kreative løsninger i en svær tid
Siden det sidste nyhedsbrev har vi kigget os lidt omkring efter kreative løsninger i en svær tid. Udover den gængse takeaway model er vi faldet over tre kreative løsninger, som vi gerne vil dele med jer i håb om, at det kan være til inspiration.
Den første løsning stammer fra Løkken, hvor iværksætterfirmaet North Shore Surf har indgået et samarbejde med den lokale Superbrugsen om vareudlevering i lokalområdet. Samarbejdet opstod fordi North Shore Surf lige pludselig havde nogle tomme varevogne og samtidig oplevede Superbrugsen en stigende efterspørgsel efter udbringning.
Den næste løsning kommer fra Lemvig, hvor en lokalt forankret onlineforretning er gået sammen med lokale fødevareproducenter for at sælge særlige fødevarepakker til kunder i hele Danmark.
Sidst, men absolut ikke mindst, så har hotelkæden Clarion lavet et nyt koncept, som går under navnet ’hjemmekontoret’. Det handler i alt sin enkelthed om at man kan dagsbooke et hotelværelse, som sit hjemmekontor hvis man har behov for lidt fred og ro derhjemmefra.